جراحی ترمیمی بینی

جراحی ترمیمی بینی

جراحی بینی یکی از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی پلاستیک در جهان و به ویژه در ایران می باشد. جراحی بینی برخلاف ظاهر ساده آن نیازمند تخصص و مهارت خاص از طرف جراح می باشد. همچنین برخلاف دوره بهبودی کوتاه و سبکی که دارد رعایت نکات مراقبتی آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. جراحی اولیه به دلایل مختلفی مانند: اشتباهات پزشکی، رعایت نکردن نکات مراقبتی ، عدم انجام معاینات اولیه صحیح ساختار بینی و غیره ممکن است نتیجه مطلوب را به همراه نداشته باشد. در این موارد افراد برای رفع مشکلات بینی جراحی شده نسبت به جراحی ترمیمی بینی یا جراحی ثانویه اقدام می نماید.

جراحی ترمیمی بینی

اختلالات ایجاد شده در نتیجه جراحی اولیه بینی

همانطور که گفتیم امکان ایجاد ایراداتی در نتیجه جراحی اولیه بینی به دلایل مختلف وجود دارد. ایراداتی مانند:

– مشکلات تیغه ی بینی

– به وجود آمدن قوز بینی به خاطر غضروف اضافه

– انحراف بینی

– برجستگی در نوک بینی

– کوتاهی طول و ارتفاع بینی

– مشکلات تنفسی ناشی از تنگی ایجاد شده در حفره بینی

– شکل نامطلوب و پره های بینی

برای انجام جراحی ثانویه بینی باید حداقل یک سال از جراحی اولیه گذشته باشد. دلیل این موضوع این است که برای رسیدن به فرم نهایی بینی 6 ماه تا یک سال زمان لازم است و برای تصمیم گیری جهت انجام جراحی ترمیمی باید فرم نهایی بینی مشاهده و معاینه شود. علاوه بر آن پوست بینی که در جراحی اولیه از اسکلت بینی جدا شده است زمانی را برای ترمیم و بازگشت کامل خونرسانی نیاز دارد. در صورتی که زودتر از زمان گفته شده مورد جراحی مجدد قرار بگیرد احتمال آسیب به پوست وجود خواهد داشت.

مراحل جراحی ترمیمی بینی

جراحی ترمیمی بینی به دلیل ایجاد چسبندگی ها و مشکلات ناشی از جراحی اولیه بینی به مراتب سخت تر و پیچیده تر از جراحی بینی اولیه می باشد.

– برای انجام جراحی مجدد بینی حتماً باید عکس های قبل و بعد از عمل اولیه و در صورت وجود مشکلات سیستم اسکلتی، تنفسی و سینوس ها سی تی اسکن و ام آر آی به پزشک معالج ارائه شود.

– جراحی ترمیمی بینی تحت بیهوشی عمومی انجام می پذیرد و به دلیل حساسیت عمل در اکثر موارد بیش از عمل جراحی اولیه بینی به طول می‌انجامد. وسعت جراحی ترمیمی به شدت ایرادات بینی بستگی دارد. به عنوان نمونه رفع ایرادات اسکلتی مانند انحراف جراحی بصورت باز و درغیر این صورت به صورت بسته انجام می شود.

نکته: در صورتی که تنها تغییر پره های بینی مورد نظر باشد،این تغییرات با بیحسی موضعی و در مطب نیز قابل انجام می باشد.

استفاده ازغضروف در جراحی ترمیمی بینی

یکی از سوالات متداول در مورد جراحی ترمیم بینی استفاده از غضروف و جداسازی آن از نقاط مختلفی از بدن می باشد.

اما در چه شرایطی غضروف از قسمت دیگری از بدن برداشته می شود؟

عموما در افرادی که در نتیجه سوانح شدید پس از جراحی اولیه دچار آسیب بینی شده و یا ایرادات شدیدی در ساختار بینی خود داشته باشند ،برای جراحی ترمیمی به غضروف اضافه نیازمند هستند.
غضروف مورد نیاز برای جراحی ترمیمی بینی از دو منطقه ی دنده و گوش استفاده می شود. انتخاب اول برای برداشت غضروف ،غضروف پشتی گوش می باشد.

غضروف بینی:

در این روش برش کوچکی در پشت لاله گوش ایجاد می شود. قسمتی از غضروف گوش که با برداشتن آن دفرمیتی برای گوشت به وجود نمی آید جداسازی و برای استفاده در بینی آماده می شود. در نهایت جای برداشت غضروف ترمیم خواهد شد.

غضروف دنده:

استفاده از غضروف دنده در مواردی انتخاب می‌شود که جراح تشخیص دهد برای اصلاح و بازسازی بینی به غضروف زیادی نیاز دارد. در این شرایط برداشت غضروف گوش انجام نمی‌شود و مستقیماً از دنده برداشته می شود. برای برداشتن غضروف دنده یک برش کوچک ۵ سانتی متری در محل غضروفی دنده ۶ زده می شود و پس از برداشت آن جای برش ترمیم میشود. برداشت غضروف از عمده درد شدید و یا از هر سوئی بر روی قفسه سینه و بدن دنده ها نخواهد داشت.

ملاحظات قبل و بعد از جراحی ترمیمی 

– یکی از مهمترین مراقبتهای مربوط به جراحی ترمیمی بینی پرهیز از استعمال دخانیات می باشد. استفاده از سیگار و مشتقات آن به دلیل تنگ کردن عروق و کاهش خون رسانی باعث ایجاد اختلال در بهبودی خواهند شد. در تمامی جراحی ها پرهیز از استعمال دخانیات توصیه می شود اما این موضوع در در مورد جراحی ترمیمی بینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دلیل این اهمیت دستکاری مجدد بافت بینی و حساسیت آن ها در زمینه خون رسانی و ترمیم می باشد.

– دوره نقاهت به وسعت ایرادات بینی بستگی دارد. معمولا دوره نقاهت جراحی ترمیمی کمتر از جراحی اولیه می باشد و در این دوره

– استفاده از قالب یا اسپیلنت استفاده نمی شود. البته در برخی موارد نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

– همانند جراحی اولیه برای رسیدن به نتیجه و فرم نهایی بینی باید 6 ماه تا یک سال صبر کنید.

کلینیک تخصصی هستیا