سوالات متداول در تزریق بوتاکس

سوالات متداول در استفاده از بوتاکس

تزریق بوتاکس

+ مدت زمان ماندگاری اثر بوتاکس

مدت اثر درمان بوتاکس برای چین و چروک تحت تاثیر عواملی مانند نوع پوست و میزان انعطاف پذیری آن، عمق چروک ها، سن و مراقبت پس از تزریق می باشد. به طور معمول در اکثر افراد بین ۴ تا ۸ ماه ( به طور میانگین شش ماه) ماندگار خواهد بود. مثلاً در صورت استفاده از بوتاکس برای خطوط صورت هرچه عمق ایجاد شده بر صورت بیشتر و شدیدتر باشد، ماندگاری و تاثیر بوتاکس کاهش می یابد. همچنین هر چه زودتربه تزریق بوتاکس اقدام شود فرصت افزایش عمق خطوط گرفته می شود.
همچنین ماندگاری بوتاکس برای درمان تعریق بیش از حد دست، پا و زیر بغل حدود ۶ تا ۱۰ ماه می باشد.

+ زمان تمدید بوتاکس

در مورد زمان تزریق مجدد بوتاکس و اصطلاحاً شارژ کردن آن پزشک معالج بهتر از همه قادر به تشخیص می باشد. به طور معمول به دلیل تاثیر استیل کولین بر عضلات و شروع فعالیت دوباره عضلات پس از چهار تا پنج ماه اثرات بوتاکس به تدریج ناپدید خواهد شد و حدوداً ۴ تا ۶ ماه پس از اولین تزریق می‌توان نسبت به تزریق مجدد اقدام نمود. نکته قابل توجه این است که هر بار تمدید بوتاکس موجب تقویت اثرات آن نیز می شود بنابراین فاصله بین تزریق در دفعات بعدی افزایش خواهد یافت.
همچنین در نظر داشته باشید که تزریق مجدد بوتاکس  در مدت کمتر است از سه ماه به دو دلیل توصیه نمی شود. اول ایجاد مقاومت بدن به بوتاکس و دوم تحلیل رفتن عضله به واسطه عدم استفاده در زمان طولانی.

+ سن مناسب برای تزریق بوتاکس

در مورد مصارف درمانی مانند اصلاح مشکلات چشم میتوان از محدوده سنی حداقل ۱۲ تا ۱۵ سالگی درمان را شروع کرد . در مصارف زیبایی با توجه به پوست و و منطقه درمانی در حدود ۱۸ تا ۲ ۲ سالگی با توجه به نظر پزشک می‌توان نسبت به تزریق بوتاکس اقدام نمود.

+ مناطق حساس در تزریق بوتاکس

به طور کلی تزریق بوتاکس در کلیه مناطق صورت حساس بوده و حتما باید توسط پزشک متخصص انجام پذیرد. اثرات به جای مانده از تزریق اشتباه در نقاط مختلف صورت متفاوت بوده و با توجه به آن در نقاطی مانند اطراف چشم و گردن حساسیت بیشتری در مورد تزریق صحیح(دوز صحیح و محل صحیح) وجود دارد.
تزریق بوتاکس اشتباه در گردن به منظور رفع چین و چروک ممکن است در دراز مدت سبب اختلال در بلع شود.

+ زمان درست تزریق بوتاکس

به طور کلی زمان مناسب برای تزریق بوتاکس زمانیست که فرد در تغییر حالات چهره متوجه پدیدار شدن خطوط بر روی صورت می ‌شود. این خطوط به اصطلاح خطوط داینامیک نامیده می شود و در این شرایط فرد در بهترین مرحله برای درمان با بوتاکس قرار دارد. با گذشت زمان خطوط حالت ایستایی یا استاتیک پیدا می کنند . به بیان ساده تر در حالت استراحت چهره خطوط بر روی صورت نمایان هستند. در این مرحله رفع خطوط توسط بوتاکس سخت، زمان بر و گاهاً انجام نشدنی خواهد شد و به درمان های مکمل نیاز می شود.

+ توقع واقع‌ بینانه از نتایج تزریق بوتاکس

همانطور که در توضیحات مکانیسم اثر بوتاکس متوجه شدید، بوتاکس  با اختلال در عملکرد انقباضی عضله از ایجاد و شدت یافتن خطوط ناشی از انقباض جلوگیری می نماید. چین و چروک های مانند خط اخم، خطوط اطراف چشم و خطوط پیشانی با استفاده از بوتاکس محو شده و یا از شکل گیری آن ها جلوگیری می شود. اما خطوط استاتیک که بشدت عمیق شده اند و یا خطوط ناشی از افتادگی پوست توسط بوتاکس ترمیم نخواهند شد و نیازمند هایی مانند تزریق ژل می باشند.

+ میزان بوتاکس مورد نیاز برای صورت و هزینه آن

میزان بوتاکس تزریقی برای همه افراد به اندازه یکسان نمی باشد و عوامل مختلفی در تعیین دوز مناسب بوتاکس تاثیر گذار هستند. عواملی مانند:

جنسیت : مردان به دلیل داشتن عضلات بزرگ تر به دوز بالاتری از بوتاکس نیاز دارند.

برند بوتاکس : دوز مصرفی و هزینه آن به میزان زیادی به برند بوتاکس بستگی دارد. از انجایی که میزان تاثیر گذاری برند های مختلف متفاوت می باشد، میزان تزریق به منظور اثرگذاری مشابه نیز تغییر خواهد کرد

محل تزریق بوتاکس : میزان بوتاکس لازم برای استفاده در نقاط مختلف صورت متفاوت است. به عنوان مثال دوز لازم برای رفع خط اخم ممکن است تا ۴ برابر بیشتر از دزد لازم برای رفع افتادگی گوشه لب باشد

نوع پوست و شدت عمق خطوط : با افزایش عمق و ماندگاری خطوط صورت دوزه مورد نیاز بوتاکس برای رفع آنها افزایش می یابد. همچنین تاثیر پذیری بوتاکس در افراد مختلف متفاوت می باشد

+ ممنوعیت های تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس در برخی از افراد با مسائل زمینه‌ای محدودیت مصرف و یا ممنوعیت دارد. این افراد شامل:

– افراد با سابقه هر نوع بیماری خود ایمنی

– خانم های باردار و شیرده

– افراد با سابقه عفونت در محل بوتاکس و یا دارای هر گونه عفونت فعال در بدن (در صورت وجود هر نوع عفونت فعال در بدن تا زمان رفع کامل عفونت از تزریق بوتاکس پرهیز نمایید.)

– کودکان و نوجوانان در مرحله رشد

– افراد با سابقه حساسیت به بوتاکس و تخم مرغ

– افرادی با سابقه اختلالات روانشناختی و مشکلاتی مانند عدم پذیرش تغییرات

– بیمارانی با مشکلات دستگاه عصبی و عضلانی

– در افرادی با دیابت و فشارخون ممنوعیت مصرف وجود ندارد اما حتماً باید این مسئله با پزشک معالج مطرح شود.

+ عوارض تزریق بوتاکس

در طول تاریخ مصرف بوتاکس در زمینه های درمانی و زیبایی موارد معدودی از بروز عوارض ثبت شده‌اند. اکثر این موارد طی تزریق در زمینه های درمانی اتفاق افتاده است.در زمینه های زیبایی به دلیل تزریق شدن بوتاکس در عمق کم و سطحی احتمال بروز عوارض خیلی اندک می‌باشد.
شایعترین عوارض جانبی تزریق بوتاکس می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– سردرد

– بی حسی و درد در محل تزریق

– تورم و قرمزی

– کبودی

– احساس تهوع خفیف

*** عوارض ذکر شده موقتی بوده و در مدت ۲۴ ساعت رفع خواهند شد. در صورت شدت علائم و افزوده شدن علائم دیگر به پزشک خود اطلاع دهید.

+ باید و نباید های دوران بهبودی پس از تزریق بوتاکس

به طور کلی هرچه میزان خونرسانی به محل تزریق بوتاکس بیشتر باشد بوتاکس به میزان بالاتری در خون حل شده و از محل مورد نظر به سایر نقاط بدن جابجا می شود. بنابراین به منظور دستیابی به بالاترین اثر بوتاکس در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول است هر حرکتی که موجب این امر شود پرهیز کنید. به طور مثال از ماساژ دادن محل تزریق ،حرکت ناگهانی سر و فعالیتهای سنگین بپرهیزید.

– برای کنترل تورم هنگام خوابیدن سر را کمی بالاتر است بدن قرار دهید و هر یک ساعت از کمپرس آب سرد به مدت ۱۵ دقیقه بر محل تزریق استفاده نمایید.

– مصرف نمک را محدود نمایید.

– از از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و یا گرما تا ۳ روز بپرهیزید.

***مهمترین نکته در استفاده از بوتاکس، انجام شدن آن توسط متخصص می باشد. برخلاف آن که پروسه ساده ای به نظر می‌آید انجام آن خیلی دقیق بوده و نیازمند دانش و مهارت متخصص می باشد.***