سوالات متداول در مورد جراحی پروتز سینه

سوالات متداول در مورد جراحی پروتز سینه

 

جراحی پروتز سینه امروزه یکی از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی میان بانوان می باشد. دستیابی به سینه خوش فرم و با سایز دلخواه در کوتاه ترین زمان و با کمترین میزان دستکاری در جراحی از علل رایج شدن این عمل جراحی می باشد. همواره در مورد مسائل گوناگون به این عمل جراحی سوالات مختلفی مطرح می شود. در این مقاله سعی کرده‌ایم که بخش زیادی از این سوالات را پوشش دهیم.

چند نوع پروتز سینه وجود دارد؟ پروتز اشکی و پروتز گرد چه تفاوتی هایی با یکدیگر دارد؟

در زمینه انواع پروتز و ویژگی های آنها به طور مفصل در مقاله ” انواع پروتز” توضیحات کاملی ارائه شده است. ما برای پاسخ دهید این سوال به طور خلاصه پرتز ها از نظر شیک و از نظر ماده پرکننده داخلی تقسیم بندی می‌شوند. از لحاظ مواد داخلی در دو دسته پروتزهای سیلیکونی و سالی قرار می گیرند. همان طور که از نام آنها مشخص است پروتزهای سیلیکونی از سیلیکون و پروتزهای سالینی از محلول آب و نمک استریل شده پر شده اند. در دسته بندی دیگر شکل پروتزها بررسی و تقسیم بندی شده است. پروتز های رایج عموماً در دو دسته گرد و اشکی تقسیم بندی است می شوند.

در یک نتیجه گیری کلی پروتزهای سیلیکونی فرم طبیعی تری در سینه ایجاد می نمایند و از مقاومت بالاتری برخوردار هستند. پروتز های گرد فرم برجسته تری ایجاد می نمایند و پروتزهای اشکی به کسانی توصیه می شود که خواهان سینه طبیعی هستند.

برش جراحی پروتز سینه در کدام قسمت ایجاد میشود؟

از لحاظ تئوری مناطق مختلفی برای ایجاد برش جراحی پروتز گذاری سینه وجود دارد. اما به طور کلی برای پروتز گذاری جراحان از برش زیر چین سینه استفاده می نمایند. این پرش علاوه بر دسترسی بهتر به زیر بافت و یا زیر عضله برای پروتز گذاری مزیت دیگری نیز دارد. این برش در زیر چین پست آن مخفی شده و کمتر به چشم می آید.
ممکن است در کسانی که لیفت سینه پروتز گذاری را در یک جلسه انجام می‌دهند، جراح برای پروتز گذاری از برش هاله سینه استفاده نماید.

 

آیا پروتز سینه باعث ایجاد سرطان در سینه خواهد شد؟

با توجه به تحقیقاتی انجام شده تاکنون موردی از سرطان سینه که در ارتباط با پروتز بوده باشد ثبت نشده است. همچنین محققان عاملی برای ایجاد سرطان سینه توسط پروتز را تایید نکرده اند.

چه روشی برای فرمدهی سینه می ‌تواند جایگزین پروتز گذاری باشد؟

روشهای متنوعی برای فرم دهی سینه وجود دارد. درصورت افتادگی و بزرگی بیش از حد سینه با انجام پلاستیک می توان به سینه هایی گرد و خوش فرم دست پیدا کرد. در افرادی با سایز سینه کوچک روشهای پروتز گذاری، تزریق ژل و تزریق چربی به سینه به منظور خوش فرم شدن سینه انجام میشود.
پروتز گذاری و تزریق چربی به سینه همواره با یکدیگر مقایسه می شود هرکدام مزایا و معایب مربوط به خود را دارند. در این مورد به طور مفصل در مقاله ” تزریق چربی به سینه “ صحبت نموده ایم.

پروتز سینه

مراقبتهای پس از عمل پروتز سینه چیست؟

– دوره نقاهت عمل پروتز سینه ۷ تا ۱۴ روز می باشد.

– گن یا سوتین طبی باید حداقل تا دو ماه پوشیده شود.

– سه روز پس از عمل می‌توانید استحمام کنید.

– حداقل دو هفته نباید رانندگی و یا فعالیت‌هایی که به بازو و قفسه سینه فشار وارد می شود انجام دهید.

– از هر گونه تغییر پوزیشن ناگهانی دستها در دو هفته اول بپرهیزید.

– درد در قفسه سینه، طبیعی و نشان دهنده ترمیم می باشد.

– خوابیدن بر روی شکم و پهلو باعث جابجا شدن پروتز و بد فرمی سینه ها خواهد شد. از خوابیدن به این شکل اجتناب کنید.

چه زمانی پس از پروتز سینه باید ورزش را شروع کنیم؟

پیشنهاد می‌شود تا یک ماه از ورزش کردن خودداری کرده و پس از آن ورزشهای هوازی و سبک را آرام آرام شروع نمایید. انجام ورزش هایی مربوط به دست و سینه را حداقل تا دو ماه به تعویق بیندازید . پس از آن تحت نظر پزشک و به صورت تدریجی انجام دهید.

 

آیا پروتز گذاری اختلالی در شیردهی ایجاد میکند؟

به دلیل قرار گرفتن پروتز زیر عضله و یا زیر غدد شیری، آسیبی به این غدد وارد نشده و اختلالی در شیردهی ایجاد نمی کند. البته این جراحی در زمان شیردهی و بارداری قابل انجام نمی باشد.

 

آیا پروتز سینه ماندگار و دائمی خواهد بود؟

پس از پروتز گذاری باید هر سال معاینه و چکاپ انجام شود. در صورت آسیب دیدن پروتز باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. اما به طور کلی پروتز ها باید پس از ۱۰ تا ۱۵ سال تعویض شوند.

 

رابطه جنسی و لمس سینه ها پس از پروتز گذاری چگونه است؟

پس از پروتز گذاری حداقل دو هفته باید روابط جنسی خود را را به تعویق بیندازید. چرا که با انجام بده رابطه جنسی و افزایش فشار خون احتمال ایجاد هماتوم در اطراف پروتز به وجود می آید. پس از دو هفته می توانید روابط جنسی خود را انجام دهید اما تا دوماه از حرکاتی که پروتز را تحت فشار قرار دهد اجتناب کنید.

 

آیا احتمال پارگی و ترکیدن پروتز سینه وجود دارد؟

پروتزهایی که امروزه تولید و استفاده می شوند از مقاومت و امنیت بالایی برخوردار هستند. اینگونه پروتزها مگر در صورت ورود شیء تیز به درون بدن پاره نمی شوند. اما به هر حال مراقبت از پروتز لازم بوده و نباید تحت فشار و جابجایی شدید قرار بگیرد.

 

سایزبندی پروتز ها چگونه است و چه سایزی برای فرد مناسب می باشد؟

سایزبندی پروتزها عموماً به صورت حجمی بیان می شود. به این معنا که حجم سیلیکون داخل پروتز عنوان سایز آن نامیده می شود. پروتزها در سایزهای مختلفی مانند: ۲۵۰، ۲۷۵، ۳۰۰،۳۵۰، ۳۷۵، ۴۰۰ وجود دارد. برای انتخاب سایز مناسب باید به سایز سینه فعلی خود و گنجایش آن توجه نمایید. انتخاب پروتز با سایز بزرگ و نامناسب می تواند باعث افتادگی زودرس سینه ها شود.

 

عوارض جراحی پروتز سینه چیست؟

همه ی جراحی هایی که انجام می شوند عوارضی بصورت بالقوه به همراه دارند. اما الزاما همه ی آنها اتفاق نمی افتد. جراحی پروتز سینه یک از کم خطر ترین جراحی های زیبایی می باشد. عوارض بالقوه ی آن مانند: عفونت ،جا به جایی ، عدم قرینگی و… با مراقبت صحیح و مهارت جراح قابل پیشگیری می باشند.

 

افراد با سینه های پلی کیستیک برای پروتز گذاری مناسب هستند؟

به دلیل قرارگیری پروتز در زیر بافت سینه ارتباطی بین این دو وجود ندارد. این افراد می توانند نسبت به پروتز گذاری اقدام نمایند. البته توصیه می‌شود پیش از پروتز گذاری چکاب های لازم از جهت سلامتی پستان را تحت نظر متخصص انجام دهند.