سوالات متداول در مورد عمل ابدومینوپلاستی

سوالات متداول در مورد عمل ابدومینوپلاستی

جراحی ابدومینوپلاستی یا تامی تاک یکی از پرطرفدارترین اعمال جراحی زیبایی در میان خانم ها می باشد. چرا که نتایج چشمگیر و بسیار متفاوتی به فرد ارائه می کند. همواره سوالات بسیاری در مورد ابدومینوپلاستی پرسیده می شود.

مانند: عوارض، بهبودی، بازگشت به زندگی روزمره، نحوه انجام آن و…

در این مقاله تلاش می‌کنیم به بخشی است سوالات متداول در مورد ابدومینوپلاستی پاسخ دهیم.

ابدومینوپلاستی برای چه کسانی کاربرد دارد؟

بسیاری از خانم ها پس از گذراندن یک یا چند بارداری و یا تغییر وزن شدید و ناگهانی دچار شلی و افتادگی پوست و عضلات شکم میشوند. بسیاری از مراجعین با وجود داشتن این علائم به دلیل نگرانی از جای بخیه عمل ابدومینوپلاستیT خواهان انجام لیپوساکشن بدون برداشت پوست اضافه میباشند. در این گونه افراد به دلیل از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست شکم و ضعف عضلات نمیتوان به تنهایی و با لیپوساکشن به فرم زیبایی از شکم دست پیدا کرد.

در ابدومینوپلاستی چه کارهایی انجام می شود و چند ساعت طول میکشد؟

ابدومینوپلاستی در اکثر مواقع به همراه لیپوساکشن انجام میشود. به این صورت که پس از خروج چربی های شکم و پهلو توسط لیپوماتیک، پوست اضافه و آویزان شکم طی جراحی خارج می شود. این عمل جراحی با یک برش سرتاسری در پایین ترین قسمت شکم آغاز می‌شود. سپس عضلات تضعیف شده شکم ترمیم شده (اصطلاحا دوختن عضله)، پوست اضافه شکم جدا شده و ناف از قسمت جدیدی از پوست شکم خارج می شود.
طول مدت عمل بسته به تکنیک و وسعت بافت بیمار متفاوت بوده و معمولاً بین ۳ تا ۵ ساعت به طول می انجامد.

تفاوت ابدومینوپلاستی و مینی ابدومینوپلاستی چیست؟

همانطور که از نام این دو عمل جراحی مشخص است مینی ابدومینوپلاستی فرم محدودتری از عمل ابدومینوپلاستی می باشد. تکنیک ابدومینوپلاستی برای کسانی اجرا می‌شود که علائمی مانند. : شلی و ضعف عضلات سرتاسری شکم ، افتادگی وسیع پوست شکم، جابجایی ناف دارند. اینگونه افراد عموماً دارای سابقه بارداری و یا تغییر وزن شدید هستند.
اما مینی ابدومینوپلاستی در کسانی کاربرد دارد که مشکل آنها فقط شلی عضلات و افتادگی خفیف پوست در عضلات زیر ناف می باشد. عمدتاً از برش کوتاه تری استفاده می شود و عملیات جراحی تنها در قسمت پایین ناف انجام میشود.

تفاوت ابدومینوپلاستی و مینی ابدومینوپلاستی

مراقبتهای اولیه پس از عمل ابدومینوپلاستی چگونه است؟

– پس از اتمام عمل وگذشتن زمان ریکاوری به پخش منتقل میشوید. در هنگام استراحت در بخش تخت شما در حالت وی شکل قرار گرفته است. این پوزیشن به دلیل جلوگیری از وارد آمدن فشار به شکم و ناحیه جراحی ایجاد میشود.

نحوه خوابیدن پس از عمل ابدومینوپلاستی

– پس از عمل ابدومینوپلاستی طی دو لوله پلاستیکی به نام درن برای خارج شدن خونابه از بدن به شما متصل است. درن ها ۳ تا ۵ روز پس از جراحی برای خروج آنها مراجعه می کنید.

– پس از عمل گن مخصوص به شما پوشانده شده پوشک هایی بین بدن شما و این برای جذب خونابه ها قرار داده می شود. توجه کنید که پس از از ترخیص روزانه این پوشک ها را تعویض نمایید.

– عموما یک شب بستری بوده و پس از آن با دستور پزشک ترخیص خواهید شد. در زمان ترخیص و بعد از آن حداقل به مدت یک هفته به یک همراه احتیاج دارید.

– در زمان استراحت در منزل برای حفظ حالت وی شکل پشت کمر و زیر زانو بالش قرار دهید . اجازه ندهید به محل جراحی فشار وارد شود.

– سه روز پس از عمل ابدومینوپلاستی می توانید حمام کنید. اما به منظور جلوگیری از عفونت جای زخم را خشک نگه دارید.

– بخیه های عمل ابدومینوپلاستی جذبی بوده و نیازی به کشیدن ندارد. اما چند بخیه زده شده دور ناحیه ناف لازم است به طور میانگین ۱۰ روز پس از عمل کشیده شود.

– دوران نقاهت ابدومینوپلاستی دو هفته می باشد. در هفته اول باید به صورت خمیده راه بروید و برای انجام کلیه کارها حتما به همراه نیاز خواهید داشت . برای هفته دوم فرد قادر به انجام فعالیت های شخصی خواهد بود و حضور یک شخص به عنوان همراه فقط جنبه مراقبتی دارد.

– در طول دوره نقاهت از استراحت مطلق بپرهیزید و به طور سبک راه بروید. این کار برای جلوگیری از ایجاد لخته در بدن بسیار مهم است می باشد.

– گن توصیه شده توسط پزشک باید حداقل دو ماه پوشیده شود.با کاهش تورم گشاد می شود که لازم است با تنگ کردن آن به پوشیدن گن ادامه دهید.

آیا پس از انجام ابدومینوپلاستی میتوان باردار شد؟

همواره توصیه می شود که زمانی نسبت به انجام عمل ابدومینوپلاستی اقدام کنید که دیگر قصد بارداری و زایمان نداشته باشید. در زمان انجام عمل ابدومینوپلاستی هیچ یک از ارگانهای داخلی بدن دستکاری نمی شود. بنابراین این عمل برای بارداری های بعدی هیچ خطری ایجاد نمی کند. اما دلیل این توصیه این است که به دلیل ترمیم عضلات و کشیدن پوست، شکم گنجایش افزایش حجم در زمان بارداری را نداشته و نازک خواهد شد. از طرفی عضلات به دلیل ترمیم در طی ابدومینوپلاستی سفت شده و این شرایط برای بارداری مناسب نمی باشد.

نکته: در برخی افراد که قصد بارداری مجدد دارند. در صورتی که علیرغم افتادگی شکم، شلی عضلات آنها خیلی وسیع نباشد میتوان ابدومینوپلاستی را بدون ترمیم عضله انجام داد. با این تکنیک فرد قادر به بارداری مجدد خواهد بود.

اسکار جراحی ابدومینوپلاستی چگونه است ؟

خط برش عمل ابدومینوپلاستی در پایین ترین منطقه از شکم ایجاد می شود. میزان اسکار ناشی از بخیه ابدومینوپلاستی به تکنیک دوخت و توانایی ترمیم بدن بستگی دارد. بنابراین میزان اسکار در افراد مختلف متفاوت می باشد.
اما به طور کلی این خط برش همواره با لباس زیر پوشیده می شود.

*** کلینیک هستیا مفتخر است به شما عزیزان اعلام کند. که برای رفع جای بخیه ابدومینوپلاستی درمان منحصر به فردی به نام لیزر فوتونا را به شما ارائه می کند. با استفاده از این لیزر می توانید بدون نگرانی از باقی ماندن اسکار نسبت به انجام جراحی ابدومینوپلاستی اقدام نمایید.***

آیا میتوان با ورزش به نتیجه ای مانند نتیجه ابدومینوپلاستی دست یافت؟

ورزش و رژیم برای افرادی که فقط از انباشت چربی در شکم خود ناراحت هستند بسیار مفید خواهد بود. هم کسانی که کاندید جراحی ابدومینوپلاستی هستند علاوه بر انباشت چربی از مشکل افتادگی شکم و شلی عضلات داخلی رنج می برند. درمان افتادگی پوست و شلی عضلات فقط با جراحی ابدومینوپلاستی انجام می شود .لذا ورزش تاثیری بر آن نخواهد داشت.

آیا نتیجه ابدومینوپلاستی دائمی خواهد بود؟

نتایج این جراحی زیبایی عمدتا طولانی و یا یا دائمی قلمداد می شود. اما در صورتیکه رژیم غذایی فعالیت‌های بدنی مناسب توسط فرد رعایت نشود، در طول زمان آن نتیجه تغییر کرده از حالت ایده‌آل فاصله می‌گیرد.

نتیجه نهایی عمل ابدومینوپلاستی چه زمانی قابل مشاهده خواهد بود؟

نتیجه عمل جراحی بلافاصله پس از انجام عمل قابل مشاهده می باشد. اما تورم و کبودی ناشی از جراحی به تدریج طی یک تا دو ماه از بین خواهد رفت.
برای مشاهده نتیجه نهایی باید گفت که رفع کامل ورم ها و رسیدن به نتیجه نهایی شش ماه زمان خواهد برد.

از چه زمانی پس از عمل می ‌توانیم ورزش کنیم؟

– به طور کلی انجام فعالیت های ورزشی به سابقه ورزشی بستگی دارد . اما انجام هرگونه فعالیت ورزشی به طور آهسته و پس از بازسازی محل جراحی شروع شود.

– دو هفته پس از عمل ابدومینوپلاستی می توانید فعالیت های خیلی سبک مانند راه رفتن و انجام فعالیت های روزانه را شروع کنید.

– یک ماه پس از عمل می توانید ورزش های هوازی مانند پیاده روی و یا ورزش های غیر مرتبط با شکم را با وزنه‌های خیلی سبک انجام دهید.

– ۶ تا ۸ هفته پس از عمل در صورت رسیدن به شرایط نرمال می توانید تمرین های شکمی سبک را تحت نظر متخصص آغاز نمایید. پس از گذشت دو ماه فعالیت های ورزشی آغاز می شود.

چه مدت بعد از زایمان می‌توان نسبت به انجام عمل ابدو مینوپلاستی اقدام نمود؟

به منظور رسیدن بدن به شرایط ثابت از لحاظ ظاهری و داخلی بدن، توصیه می شود حداقل ۶ ماه تا یک سال پس از زایمان نسبت به انجام ابدومینوپلاستی اقدام نمایند.

نحوه خوابیدن پس از عمل ابدو مینوپلاستی چگونه خواهد بود؟

پس از ترخیص حداکثر به مدت سه تا چهار هفته باید بالاتنه در زاویه ۳۰ تا ۴۰ درجه قرار بگیرد .لازم است با قرار دادن بالشت زیر زانوها به پوزیشن وی شکل دست پیدا کنیم. قرار گرفتن در این پوزیشن علاوه بر جلوگیری از اعمال فشار به محل عمل، باعث می شود به خاطر قرار گرفتن قلب در ناحیه بالاتر تورم کنترل شود.