سوالات متداول در مورد جراحی رینوپلاستی

سوالات متداول در مورد عمل رینوپلاستی

همانطور که میدانید عمل رینوپلاستی شایع ترین پرطرفدارترین جراحی زیبایی به خصوص در ایران می باشد. طرفداران انجام رینوپلاستی بیشتر خانم‌ها هستند. اما طیف زیادی آقایان نیز به انجام این عمل زیبایی روی آورده اند. با افزایش انجام این عمل آگاهی از آن در میان افراد جامعه افزایش یافته است.اما عموماً سوالاتی از طرف افراد پرسیده می شود که ما در اینجا توضیحات مختصری در مورد آنها خواهیم داد.

سوالات متداول در مورد عمل رینوپلاستی

برای انجام رینوپلاستی چه تخصصی لازم است؟

انجام عمل رینوپلاستی در کشور ما توسط سه گروه از متخصصان جراحی انجام می شود. فوق تخصص جراحی پلاستیک، متخصص جراحی گوش و حلق و بینی و متخصص جراحی فک و صورت

تفاوت بینی گوشتی و استخوانی چیست؟

به طور کلی به تیپهای بینی که در آنها ضخامت پوست بینی زیاد بوده و غضروفهای ظریفی دارند اصطلاحاً بینی گوشتی گفته می شود. بینی استخوانی به بینی هایی گفته می شود که پوست نازک، غضروف و استخوان محکمی دارند. همانطور که میدانید به دلیل تغییر پذیری بهتر استخوان ها نسبت به پوست،در عمل های جراحی بینی های استخوانی عموما نتیجه بهتری حاصل می شود.

سن مجاز برای انجام رینوپلاستی چه سنی است؟

از ۱۴ سالگی می توان نسبت به انجام جراحی رینوپلاستی اقدام نمود.اما به طور کلی برای اقدام به جراحی رینوپلاستی بهتراست تا گذراندن التهابات دوران بلوغ و رسیدن به فرم ثابت در بینی صبر نمایید .البته در افراد بین ۱۴ تا ۱۸ سال انجام عمل مشروط به رضایت والدین می باشد. بازه سنی برای جراحی رینوپلاستی در صورت نداشتن بیماری های زمینه ای محدودیت خاصی ندارد.

آیا انحراف و پولیپ در حین رینوپلاستی تصحیح می شوند؟

انحراف بینی تیغه میانی بینی بوده و در صورت عدم تمایل به انجام رینوپلاستی عمل مستقلی به نام سپتو پلاستی تصحیح می شود. ترفندی که تمایل به انجام و پلاستی هستند انحراف تیغه نیز در حین عمل رینوپلاستی تصحیح می شود که به آن سپتورینوپلاستی گفته می شود.
پولیپها ناشی از التهاب مخاط در قسمت های مختلف می باشد. برای پولیپ ها می توان به وسیله جراحی آندوسکوپی بینی در حین رینوپلاستی نسبت به درمان اقدام نمود.(البته انجام این کار به طور همزمان با رینوپلاستی فقط توسط متخصص گوش و حلق و بینی امکانپذیر می باشد.)

درد ناشی از عمل رینوپلاستی به چه صورت می باشد؟

انجام عمل رینوپلاستی مانند سایر جراحی های تهاجمی دیگر با درد همراه است. در شرایطی که تغییرات استخوانی بسیج در بینی صورت گرفته باشد ممکن است درد بیشتری به وجود بیاید. اما به طور کلی درد حاصل از رینوپلاستی قابلیت حمل با مصرف مسکن ها می باشد. عموما این افراد با استفاده از کمپرس سرد و مسکن ها دوران نقاهت خود را به راحتی سپری می کنند.

کدام یک از روش‌های رینوپلاستی باز و بسته نتیجه بهتری دارند؟

تفاوت رینوپلاستی باز و بسته برش در در قسمت خارجی تیغه وسط بینی می باشد. در انجام رینوپلاستی به روش بسته تمامی برش ها درون بینی ایجاد می شوند. انجام رینوپلاستی با این روش به دلیل کاهش قدرت مانور جراح برای بینی هایی مناسب است که اشکالات جزئی و کم داشته باشد و برای انواع بینی نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. برش نوشی از رینوپلاستی باز بسیار ظریف بوده و پس از گذشت چند ماه قابل رویت نمی باشد.

مدت زمان عمل رینوپلاستی چند ساعت می باشد؟

مدت زمان عمل رینوپلاستی در افراد مختلف و تیپ های مختلف بینی متفاوت بوده به طور میانگین بین ۲ تا ۳ ساعت می باشد. توجه داشته باشید که عموما مدت زمان عمل ترمیمی از عمل اول طولانی تر خواهد بود.

اسپیلنت داخلی چه تفاوتی با تامپون دارد و چه نقشی خواهد داشت؟

احتمالاً از این دو اصطلاح چیزی به گوش شما رسیده باشد. اسپیلنت یک وسیله محافظتی می باشد که در دو نوع خارجی و داخلی وجود دارد. اسپیلت خارجی در اکثریت مواقع برای همه مراجعین استفاده می شود و به مدت یک هفته به منظور محافظت بر روی بینی قرار خواهد گرفت. اسپیلنت داخلی به منظور محافظت از تیغه بینی در برخی از بیماران با توجه به نظر جراح قرار داده می شود.

تامپون یک مش یا پنبه آغشته به پماد است که به منظور کنترل خونریزی، جلوگیری از عفونت، ساپورت حفره بینی و … به مدت ۲۴ ساعت داخل حفره های بینی قرار داده میشود و با اسپیلنت متفاوت است.

اسپیلنت داخلی بینی

مراقبت های بعد از عمل رینوپلاستی چیست؟

– به منظور تسریع در بهبودیاز مصرف سیگار تا دو ماه بپرهیزید.

– هفته ی های ابتدایی پس از اعمل فقط به پشت (طاق باز) بخوابید و از خوابیدن به پهلو اجتناب کنید.

– فین نکنید.

– یک روز پس از عمل تامپون توسط پزشک خارج خواهد شد.

– یک هفته تا ده روز پس از عمل نسبت به کشیدن بخیه ها اقدام نمایید.

– برای کنترل تورم هنگام خواب سر خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهید.

– رابطه جنسی را به مدت چهار هفته به تعویق بیندازید.

– چسب بینی باید بطور منظم و اصولی بلافاصله پس از عمل استفاده شود.

– مدت زمان استفاده از چسب بینی در افراد مختلف و طبق نظر جراحان مختلف متفاوت می باشد.اما حداقل زمان استفاده از چسب بینی یک تا دو ماه می باشد.

رژیم غذایی پس از عمل رینوپلاستی چه تغییری باید داشته باشد؟

*در روزهای اولیه پس از عمل اکیدا از مصرف غذاهای جویدنی و سفت خودداری نمایید.

*مصرف غذاهای آبکی و شل به منظور جلوگیری از وارد شدن فشار به بینی توصیه می شود.

*به طور کلی ولی از مصرف ادویه های حساسیت زا برای جلوگیری از التهاب و مصرف نمک به منظور کنترل تورم بینی خودداری نمایید.

محدودیت های ورزشی پس از عمل رینوپلاستی چیست؟

پس از جراحی رینوپلاستی روند بازگشت به زندگی عادی اینگونه است.:

– انجام فعالیت های شخصی و سبک پس از چهار روز (برای مشاغل سنگین بهتر است دو هفته به خود استراحت دهید.)

– فعالیت های بدنی مانند ورزش های هوازی سبک پس از یک ماه

– فعالیتهای شدید که منجر به افزایش ضربان قلب می شود مانند رقص ، دویدن و … پس از ۶ هفته

– ورزش های سنگین و استخر پس از گذشت دو ماه

– توجه داشته باشید که تا بهبودی کامل بینی از انجام ورزش هایی که احتمال برخورد با بینی وجود دارد و یا شیرجه زدن در استخر جداً بپرهیزید.

بهبودی کامل و رسیدن به نتیجه نهایی رینوپلاستی چه زمانی خواهد بود؟

نتیجه جراحی رینوپلاستی در لحظه اول پس از عمل کاملا مشخص می باشد. اما به دلیل بروز تورم برای رسیدن به فرم نهایی و مطلوب باید ۶ ماه تا یک سال صبر کنیم.

کلینیک تخصصی هستیا