ژنیکوماستی یا بزرگ شدن سینه مرد

ژنیکوماستی یا بزرگ شدن سینه مرد و چرا به وجود می آید؟

تغییرات شکل سینه مردان مانند افزایش حجم و آویزان شدن به شدت برحالت ظاهری و اعتماد به نفس فرد تاثیر می گذارد. فرم استاندارد سینه مردان حتی پس از بدنسازی نیز مشخص می باشد علت افزایش بی رویه بافت در آن و یا افتادگی سینه به سمت پایین نیاز به اقدام جهت رفع آن می باشد. ژنیکوماستی نام علمی افزایش بافت و بزرگ شدن سینه در مردان به خصوص در زیر نوک سینه و و اطراف آن می باشد. افزایش حجم بی رویه سینه مردان می تواند به علل مختلف مانند اختلال در عملکرد غدد و تغییرات هورمونی ،وراثت ، مصرف داروهای خاص، افزایش وزن و… و در همه سنین ایجاد شود.
یکی از دلایل مهم برای مراجعه به پزشک این است که دلیل بروز ژنیکوماستی را یابیم . چرا که ممکن است مسئله و یا بیماری داخلی بوجود آمده باشد که مهم تر ازحالت ظاهری می باشد.

ژنیکوماستی یا کوچک کردن سینه مردان

علت ژنیکوماستی چیست؟

تعادل هورمونی

علت اصلی ژنیکوماستی عدم تعادل هورمونی می باشد. به هم خوردن تعادل هورمونی به این معنا است که افزایش استروژن و یا کاهش تستسترون به شکلی که استروژن نسبت به تستسترون غالب شود و اثرات تستسترون مسدود گردد، در بدن اتفاق بیفتد. کاهش تستسترون در اثر مشکلات غده هیپوفیز این موضوع را تشدید می نماید. همانطور که میدانید استروژن وظیفه ی ایحاد صفات زنانه مانند افزایش حجم سینه را برعهده دارد و افزایش آن باعث ژنیکوماستی می شود.

ژنیکوماستی در سنین مختلف اتفاق می افتد و عموما تحت تاثیر هورمون ها ایجاد خواهد شد. ژنیکوماستی در نوزادان تحت تاثیر هورمون های مادری در یک ماه اول اتفاق می افتد و پس از آن رفع می شود.همچنین در سنین بلوغ نیز در اثر تغییرات هورمونی نسبتاً شایع بوده و عموما بدون نیاز به مداخله ی درمانی طی 1 تا 2 سال رفع خواهد شد.

اما در سنین بالا ی 50 سال افزایش استروژن عموما در اثر افزایش سن بوده و باعث افزایش تجمع چربی می شود. ژنیکوماستی در مردان مسن بسیار شایع بوده و معمولا 25% مردان در این سن ژنیکوماستی را تجربه خواهند کرد.

بیماری ها

برخی اوقات ژنیکوماستی در اثر بیماری ها و مشکلات سلامتی ایجاد می شود. به طور مثال:

– پرکاری تیروئید

– مشکلات کبدی

– بیماری های کلیوی

– تومورهای غدد درون ریز و برون ریز مانند: هیپوفیز، بیضه، پروستات و فوق کلیه

داروها

مصرف برخی داروها ممکن است منجر به ژنیکوماستی شود. بنابراین اگر ژنیکوماستی شده‌اید و داروهای خاص استفاده می کنید، در مورد عوارض و ارتباط آنها با ژنیکوماستی با پزشک خود مشورت کنید.
داروهای مانند:

– داروهای اعصاب مانند ضد اضطراب و افسردگی ها

– داروهای ضد ویروسی برای درمان HIV

– دارو های درمان سرطان

– داروهای قلبی مانند ضد آریتمی ها

– داروهای بیماریهای معده

– مصرف مواد مخدر و الکل

بروز ژنیکوماستی با چه نشانه هایی خطرناک میباشد؟

به دلیل داشتن علائم مشابه با بیماری های دیگر نظیر سرطان، توده و آبسه ی سینه لازم است نسبت به علائم هوشیار باشید. علائمی مانند: احساس وجود توده ی سفت درون بافت سینه، وجود ترشحات از نوک سینه ، فرو رفتگی نوک سینه و …

در زمان بروز ژنیکوماستی در اولین قدم لازم است به دکتر غدد مراجعه کنید تا هورمون ها و غدد درون ریز شما بررسی شوند. پس از انجام آزمایش خون ممکن است پزشک تست های دیگری مانند: معاینه اندام تناسلی، ماموگرافی، سونوگرافی، سیتی اسکن ، ام آر آی و … را با توجه به شرایط برای شما انجام دهد.

وجود ژنیکوماستی در حالتی که از نظر هورمونی مشکلی نداشته باشید، به جز جنبه ی زیبایی مشکلی ایجاد نمی کند و نیاز به مداخله درمانی ندارد.

درمان ژنیکوماستی

در مواردی مانند نوزادی ، بلوغ و یا افزایش وزن متعادل ، در صورتی که با بیماری دیگری همراه نباشد به صورت خود به خود و بدون نیاز به مداخله درمان می شوند.
با قطع و جایگزینی داروهایی که سبب بوجود آمدن ژنیکوماستی شده اند شکل ظاهری سینه نیز بهبود می یابد. در برخی موارد داروهایی توسط پزشکان به منظور کمک به رفع ژنیکوماستی تجویز می شوند.

درمان جراحی

ژنیکو ماستی بر اساس میزان چربی تجمع یافته ،افتادگی سینه و محل قرارگیری نوک سینه در درجات مختلف درجه بندی می شوند. با توجه به پیشرفت ظاهری درمان مناسب انتخاب و انجام خواهد شد. درمان ها شامل : لیپوساکشن، خروج بافت و ماستکتومی و برداشت پوست اضافه

– در مراحل ابتدایی ژنیکوماستی و در شرایطی که فقط تجمع چربی وجود داشته باشد لیپوساکشن کافی بوده و کاملا درمان خواهد شد. طی لیپوساکشن با استفاده از یک لوله فلزی باریک متصل به دستگاه مکنده وارد بافت چربی شده و آن را استخراج می نمایند.

– در سطوح بالاتر و قرار گیری چربی و توده ای لازم است در کنار انجام لیپوساکشن، با ایجاد برش ظریف در اطراف هاله بافت اضافه نیز خارج گردد. در این دو حالت از درمان الاستیسیته ی پوست خوب بوده و پس از عمل با پوشیدن گن فشاره جمع می شود.

– در درجه ای که علاوه بر تجمع بافت و چربی،سینه دچار افتادگی شده باشد، ماستکتومی انجام می شود. طی انجام این عمل قسمت اضافه ی پوست خارج شده و نوک سینه در منطقه ی درست قرار می گیرد. معمولابرش ها به گونه ای ایجاد می شود که اسکار باقی مانده پس از ترمیم بصورت خط ظریفی دور هاله و خط عرضی روی سینه و یا چین زیر سینه بر جای می ماند.

* توجه داشته باشید که انتخاب بهترین درمان توسط پزشک انجام می گیرد.

ژنیکوماستی یا کوچک کردن سینه مردان

اقدامات قبل از انجام عمل ژنیکوماستی

– انجام کلیه ی آزمایشات و تست های کلینیکال قبل از اقدام به عمل به منظور تشخیص سلامت

– انتخاب جراح با تجربه

– رسیدن به ثبات وزنی

– رسیدن به درک واضح از نتیجه ی عمل و پذیرفتن آن

– پرهیز از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی

بهبودی پس از عمل ژنیکوماستی

– بهبودی پس از عمل ژنیکوماستی عموما کوتاه بوده و تقریبا پس از 5 تا7 روز پس از عمل بیمار به زندگی عادی باز می گردد.

– تا یک ماه پس از عمل از بلند کردن جسم سنگین و هرگونه فعالیتی که به سینه فشار وارد کند پرهیز کنید.

– تا یک ماه از گن فشاری که به شما توصیه شده است استفاده نمایید.

– از مصرف دخانیات پرهیز نمایید.

عوارض عمل کوچک کردن سینه ی مردان

عمل ژنیکوماستی یک جراحی نسبتا ساده بوده و عموما عوارضی به دنبال ندارد.اما بصورت بالقوه عوارضی وجود دارد که لازم است به آن آگاه باشید.

– عفونت

– عدم تقارن

– اسکار ناشی از برش

– بی حسی نوک سینه

*** با ما در کلینیک هستیا همراه باشید.***