تغذیه مناسب پس از عمل بینی

تغذیه مناسب پس از عمل بینی

امروزه با توجه به محبوبیت عمل بینی باید آگاهی نسبت به آن و نقاهت پس از عمل در افراد بالا برود. تغذیه مناسب و آگاهی بر تاثیر مواد خوراکی بدن می ‌تواند در نتیجه عمل، طول دوره نقاهت و شدت آن تاثیر بسزایی بگذارد. رژیم غذایی مناسب آگاهی بر آن به شما در گذراندن این دوران کمک خواهد کرد. مسائل متعددی مانند: یبوست به سبب بی هوشی، پرهیز از خوردن غذا های جویدنی، کنترل تورم ، تسریع در بهبودی و … شما به یک برنامه ی غذایی پس از جراحی بینی احتیاج خواهید داشت. در این مقاله قصد داریم مورد تغذیه مناسب پس از عمل بینی صحبت نماییم.

تغذیه مناسب

پس از عمل بینی چه برنامه ی غذایی داشته باشیم؟

مصرف فیبر برای درمان یبوست

همانطور که میدانید یکی از از عوارض شایع همه جراحی ها یبوست ناشی از از عوارض داروهای بیهوشی میباشد. وجود یبوست بعد از جراحی بینی و تلاش برای دفع بر افزایش التهاب و ایجاد احتمال خونریزی تاثیر بسیاری خواهد داشت. بنابراین استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر فراوان به منظور تقویت حرکات روده و تسریع در رفع حالت یبوست از اهمیت بالایی برخوردار است.

– میوه ها، سبزیجات و غلات منابع غنی از فیبر هستند. در روزهای ابتدایی و پس از عمل از میوه های تازه و نرم مانند: سیب، گلابی، آلو، پرتقال و… میل نمایید. غلات پخته شده مانند ماکارونی ، نان سبوس دار، سوپ جو و… به همراه سبزیجات بخارپز شده مانند هویج ، کلم و اسفناج برای وعده های غذایی مناسب هستند.

– به خاطر داشته باشید که در روزهای ابتدایی از خوردن سبزیجات بصورت خام به دلیل ممنوعیت خوراکی های جویدنی خودداری نموده و حتما بصورت بخار پز میل نمایید.

* نکته بسیار مهم در مصرف مواد غذایی این است که تاحد امکان از نوشیدن و خوردن غذاهای گرم و پر ادویه بپرهیزید.

مصرف مواد غذایی مناسب کاهش التهاب

همانطور که میدانید تورم عمل بینی یکی از از مسائل مهم نیست که نتیجه عمل را تحت تاثیر قرار می دهد. کاهش تورم و رسیدن به فرم نهایی در برخی افراد حدود یک سال طول خواهد کشید. مصرف مواد غذایی با خاصیت ضد التهابی دوران بهبودی، تورم و جای زخم را بهبود می بخشد.

مواد غذایی با خاصیت ضد التهابی مانند:

– روغن زیتون، آووکادو، روغن ماهی و ماهی های چرب مثل ساردین و سالمون

– سبزیجات با برگ سبز مانند کلم بروکلی و کاهو

– میوه های قرمز رنگ مانند انگور، توت فرنگی، گوجه فرنگی و …

مواد غذایی ترمیم کننده زخم

اگرچه زخم های ناشی از جراحی بینی بسیار کوچک و ظریف می باشند، اما به دلیل حساسیت صورت بسیار مهم است که جای زخم ها باقی نماند. مواد غذایی دارای ویتامین آ مانند هویج، اسفناج و … ، پروتئین ها مانند گوشت، ماهی و تخم مرغ و همچنین مرکبات مانند پرتقال به دلیل داشتن ویتامین سی در روند ترمیم زخم تاثیر مثبتی خواهد داشت.

خوارکی هایی که نباید پس از عمل بینی مصرف کرد.

پس از جراحی بینی ممنوعیت هایی در مورد مواد خوراکی وجود دارد که مصرف هر کدام به دلیل اختلال در روند بهبودی ممنوع می باشد.

غذاهای پر ادویه

به طور کلی از مصرف مواد غذایی پر ادویه مانند خوراکی های شور و تند برهیز کنید. مصرف نمک به دلیل ایجاد احتباس آب سبب افزایش تورم خواهند شد. مواد غذایی تند نیزبه دلیل ماهیت تحریک کنندگی ممکن است سبب عطسه ، خونریزی و .. در بینی شوند. در دوران نقاهت از مواد غذایی کم ادویه و خنک کننده مانند ماست و ابمیوه بیشتر استفاده نمایید.

غذاهای جویدنی

در دوران نقاهت به دلیل ناپایدار بودن بافت ها از خوردن موادی که به جویدن زیاد نیازمند هستند خودداری کنید.

مواد غذایی و نوشیدنی فرآوری شده

در دوران نقاهت بهترین تغذیه استفاده از مواد غذای طبیعی و تازه است. غذاها و میوه های آماده و کنسرو شده به دلیل وجو مواد نگه دارنده برای استفاده پس از عمل توصیه نمی شود.

نوشیدنی های مجاز و غیرمجاز پس از عمل بینی

به طور کلی بعد از عمل های جراحی به دلیل از دست دادن خون و مایعات بدن نوشیدن آب به میزان زیاد توصیه می شود. نوشیدن آب به در سریعتر مواد بیهوشی از بدن شما نیز کمک بسزایی خواهد کرد. نوشیدنی های طبیعی مانند آب آناناس آب کرفس توصیه می شود. آنزیم های موجود آناناس در تسریع روند بهبودی کاملا موثر خواهند بود.
پس از عمل بینی از نوشیدن مشروبات الکلی، نوشیدنی های کافئین دار گازدار بپرهیزید. این نوشیدنی ها محرک بوده و علاوه بر بالا بردن احتمال خونریزی سبب تاخیر در روند بهبود بافتها و زخم نیز می شود.

کلینیک تخصصی هستیا