عمل جراحی کانتوپلاستی چیست؟

عمل کانتوپلاستی یک عمل زیبایی چشم است که به منظور ترمیم یا تغییر شکل گوشه خارجی چشم صورت می گیرد .در واقع ، در عمل کانتوپلاستی که به جراحی پلک شرقی نیز معروف است چشم ها به چشم گربه ای تبدیل می شود . این عمل باعث می شود چشم ها از نظر افقی کشیده تر به نظر برسند . عمل جراحی کانتوپلاستی تنها با روش جراحی امکان پذیر می باشد . ممکن است این عمل همراه با سایر جراحی ها مانند بلفاروپلاستی ، اکولوپلاستی یا اپی کانتوپلاستی انجام شود .

کانتوپلاستی

عمل کانتوپلاستی برای چه افرادی توصیه می شود ؟

– برای افرادی که گوشه خارجی چشم شان دچار افتادگی شده است .

– افرادی که دارای چشم هایی با حالت خواب آلود هستند . عمل کانتوپلاستی باعث بازتر و درشت تر شدن چشم ها می شود .

– برای افرادی که خواستار داشتن چشم های گربه ای هستند عمل کانتوپلاستی گزینه مناسبی است .

– افرادی که به دلیل افزایش سن دچار افتادگی پلک و بدشکل شدن چشم شده اند .

– افرادی که به دلیل انجام جراحی های قبلی دچار ضعف عضلات چشم و افتادگی آن ها شده اند .

عمل کانتو پلاستی در افرادی که به دلیل بیماری هایی مانند اکتروپیون یا انتروپیون دچار نواقص چشم شده اند موثر خواهد بود . در واقع در افراد دچار اکتروپیون ، پلک پایین به بیرون بر می گردد . در افراد دچار انتروپیون ، پلک پایین به سمت داخل بازگشت پیدا می کند .

چه اقداماتی باید قبل از عمل کانتوپلاستی انجام شود ؟

– شما باید قبل از انجام عمل توسط پزشک مشاوره شده و در جریان روند جراحی قرار بگیرید .

– به مدت 2 هفته قبل از عمل استعمال سیگار ممنوع می باشد . سیگار کشیدن باعث کاهش خونرسانی به بافت های بدن می شود .

– مدتی قبل از عمل ، از مصرف داروهای ضد التهاب یا هر دارویی که روند لخته شدن خون را تحت تاثیر قرار دهد اجتناب کنید .

– مصرف مکمل های غذایی مانند ویتامین E و مواد غذایی مانند سیر ، روغن ماهی و … که باعث خون ریزی حین عمل می شوند یک  هفته قبل از عمل کانتوپلاستی باید قطع شود .

– روز عمل جراحی از لنز و جواهرات استفاده نکنید .

– روز عمل به همراه آوردن عینک آفتابی را فراموش نکنید .

چه اقداماتی بعد از عمل کانتوپلاستی باید انجام شود ؟

– دوره ی نقاهت عمل معمولا بین 2تا 4 هفته طول می کشد .

– بعد از جراحی کانتوپلاستی ، درد ، التهاب و خون مردگی در چشم و اطراف پلک طبیعی است . بعد از یک هفته رفع می شود .

– جهت کاهش میزان التهاب و تورم اطراف چشم بعد از عمل به هر اندازه می توانید استراحت کنید و در موقع استراحت سر خود را بالا نگه دارید .

– جهت کاهش عفونت و تسریع روند بهبودی طبق دستور پزشک و به موقع آنتی بیوتیک ومسکن مصرف کنید .

– بعد از عمل تا مدتی ممکن است دچار خشکی چشم شوید که با استفاده از قطره چشم قابل کنترل می باشد .

– برای محافظت از چشم بعد از عمل از عینک آفتابی استفاده نمایید .

– از هر گونه فعالیتی مانند ورزش یا خم شدن که باعث افزایش جریان خون در چشم می شود خودداری کنید .

– تا مدتی پس از عمل از درگیر کردن چشم مانند مطالعه ، تماشای تلوزیون ، استفاده از رایانه و… بپرهیزید.

– از مالیدن چشم ها ، خسته شدن بیش از حد چشم ها و آرایش کردن تا مدتی پس از کانتوپلاستی پرهیز کنید .

– پس از کانتوپلاستی یک اسکار ظریفی روی پلک به جای می ماند که به مرور زمان کمرنگ شده و قابل تشخیص نخواهد بود .

عمل کانتوپلاستی چه عوارضی در پی دارد ؟

– احتمال بروز عفونت پس از عمل وجود دارد . در صورت رعایت نکات قبل از عمل این احتمال کاهش می یابد .

– در صورت انجام جراحی نادرست ، اتصال پلک بالا و پایین بد شکل یا گرد خواهد شد .

– احتمال ایجاد کشیدگی عمودی نامطلوب در چشم های فرو رفته وجود دارد .

– در برخی بیماران امکان واکنش شدید به ماده بیهوشی هست .

– پس از عمل کانتوپلاستی ممکن است کبودی اطراف چشم ایجاد شود .

– در برخی موارد احتمال ماندن جای زخم جراحی روی پلک وجود دارد .

– احتمال نامتقارن شدن چشم ها در عمل کانتوپلاستی هست .

– به وجود آمدن چین های بزرگ و غیرطبیعی روی پلک ها می تواند از عوارض عمل کانتوپلاستی باشد .

– اگر بیمار از نتیجه عمل رضایت نداشته باشد یا جراحی اولیه باعث آسیب دیدگی شود ، لازم است برای رفع نواقص بار دیگر جراحی تکرار شود .

عمل کانتوپلاستی چه مزایایی دارد ؟

– برطرف شدن افتادگی گوشه ی چشم یا پلک که به دلایل افزایش سن ، بیماری یا عوارض عمل های قبلی بوده است .

– بازتر و بزرگتر دیده شدن چشم ها از مزایای کانتوپلاستی می باشد .

– زیبایی بیشتر چشم ها که مهم ترین قسمت در صورت به حساب می آیند .

– اعتماد به نفس فرد با عمل کانتوپلاستی افزایش می یابد .

کلینیک تخصصی هستیا