درمان های پزشکی فوتونا

درمان خال اپیدرمال یا اپیدرمال نِووس بالیزر فوتوناepidermal nevus

نووس اپيدرمي درماتوزي غير شايع و يك طرفه است كه معمولا شروع پيدايش آن در دوران شيرخوارگي يا كودكي است. و اغلب جنس مونث مبتلاست. معمولا در كپل و ساق ها بيش تر رویت مي شود و خارش، مقاومت به درمان و تصوير شبيه بيماري پسوريازيس از نشانه هاي آن است.
تشخیص نوع خال و بیماری پوستی و روش درمان آن با پزشک متخصص پوست میباشد. با نمونه برداری و جواب پاتولوژی بهترین درمان برای آن تعیین میگردد.

لیزر فوتونا با طول موج ایربیوم قادر به برداشتن لایه سطحی و عمقی این خال مادرزادی میشود. لیزر فوتونا اغلب دردو خونریزی ندارد ولی به تعداد جلسات تعیین شده از جانب متخصص پوست احتیاج دارد. لیزر فوتونا با بالاترین و بروزترین تکنولوژی به کمک درمانهای پزشکی و زیبایی شتافته و با حداقل عوارض بیش از پنجاه درمان و پروتکل پزشکی را به جهان ارائه داده است.

درمان خال اپیدرمال یا اپیدرمال نِووس بالیزر فوتوناepidermal nevus

درمان ماه گرفتگی یالکه های شرابی مادرزادی بالیزر فوتونا:

ماه گرفتگی (Birthmarks) یا (port wine) یا خال مادرزادی، لکه‌های قرمز، قهوه‌ای، بنفش و یا آبی رنگی هستند که معمولا روی صورت و یا بدن نوزادان در بدو تولد دیده می‌شود و آن‌ها را تا آخر عمر همراهی می‌کنند.
ماه گرفتگی نام یک بیماری پوستی است که در آن لکه‌هایی روی پوست در هنگام تولد یا پس از تولد ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند بسیاری از رنگ‌های مختلف، از جمله قهوه ای، صورتی تیره، سیاه و سفید، آبی رنگ پریده، صورتی، سفید، قرمز، یا بنفش را روی پوست ایجاد نماید.
برخی معتقدند این خال‌های مادرزادی یا اصطلاحا ماه گرفتگی‌ها فقط درسطح پوست ایجاد لکه‌های رنگی می‌کند.
اما برخی دیگر معتقدند این بیماری در سطح پوست منتشر شده و به سطوح زیرین پوست راه می‌یابد و لایه های زیرین رانیز درگیر میکند.

در ماه‌گرفتگی های ناحیه صورت، لکه‌ها به تدریج ضخیم‌تر می‌شوند و برجستگی‌های بادکنکی شکل عروقی و دیگر اختلالات عروقی نیز ظاهر می‌شوند و کم کم منطقه درگیر بزرگ‌تر و زمخت می‌شود. استخوان‌ها بزرگ‌تر از سمت مقابل شده و دندان درآوردن نیز زودتر رخ می‌دهد و اگر گستردگی ضایعات به اندام‌های بیمار (دست‌ها یا پاها) رسیده باشد، این اعضا ممکن است بزرگ و ضخیم و بدشکل نیز شوند.بهمین دلیل بسیاری معتقدند بهترین زمان درمان ماه گرفتگی نوزادی است.

درمان ماه گرفتگی یالکه های شرابی مادرزادی بالیزر فوتونا:

روش‌های گوناگونی برای از بین بردن ماه گرفتگی وجود دارد که پزشک بهترین روش را با توجه به نوع، اندازه و محل لکه و عامل‌های دیگر انتخاب می‌کند.
لیزر درمانی یکی از بهترین و کم عارضه ترین روشهای درمان ماه گرفتگی است. دستگاه لیزر فوتونا با طول موج ان وی یگ میتواند به درمان ماه گرفتگی بپردازد.

لیزر فوتونا برای درمان ماه گرفتگی نزدیک به سطح پوست، مانند خال‌های لکه شرابی، به کار برده می‌شود. این عمل برای تمام گروه‌های سنی مناسب است. از نور لیزرفوتونا برای کوچک کردن یا جلوگیری از رشد لکه استفاده می‌شود،اشعه ان دی یگ فوتونا جذب عروق خونی میشود و بدین ترتیب باعث انسداد و ازبین رفتن عروق زاید که تولید ماه گرفتگی کرده اندمیشود. معمولاچندین جلسه لیزر درمانی باید انجام شود تا نتیجه بهینه به دست آید.

در لیزر فوتونا متلاشی شدن رگ‌های خونی پس از رسیدن به دمای ۶۰ یا ۷۰ درجه شروع می‌شود و رنگدانه‌های اضافی نیز شروع به تجزیه شدن می‌کنند تا آن‌قدر کوچک شوند که سلول‌های گندیده‌خوار بدن بتوانند آنها را از محل فعلی دور کنند. مدت و شدت درمان به قدمت و بزرگی ماه گرفتگی بستگی دارد، اما در مجموع بهبود قابل توجهی پس از همان جلسه نخست در بسیاری از بیماران دیده می‌شود.ولی برای درمان کامل تر به جلسات لیزر بیشتری نیاز هست. کلیه ی مراحل تشخیص و درمان توسط تیم متخصص کلینیک هستیا انجام میگیرد.

برداشتن زائده های گوشی، خالهای گوشی یا منگوله های پوستی بالیزر فوتونا

منگوله‌های پوستی، در مقطعی از زندگی‌ اکثر افراد بوجود می آید و می توان آن را از جمله زائده های بی ضرری دانست که در مردان و زنان به طور مساوی بروز می کند.
خال گوشتی یا منگوله پوستی از جمله زائده های‌ بی‌ضرری هستند که تعداد آن‌ها ممکن است از یک تا ده ها عدد در هر فرد متغیر باشد.سایز ،قطر و رنگ آنها میتواند متفاوت باشد گاهی رنگ پوست و گاهی قهوه ای یا کمی قرمزند.
مردان و زنان به دلایل ایجاد گوشتهای اضافی متفاوت و زیاد است ولی یکی از دلایل آن بالا رفتن مقدار هورمون‌ها، مانند آنچه در زمان بارداری اتفاق می افتد، ممکن است باعث افزایش تشکیل منگوله‌های پوستی شود، به طوری که این منگوله‌ها در زنان باردار با فراوانی بیشتری دیده می‌شوند.

لیزر فوتونا قادر به برداشتن کلیه ی گوشتهای اصافی و منگوله های پوستی با بروزترین فناوری و بدون جراحی و بخیه است ولی اغلب لازم است قبل از برداشتن هرنوع زائده پوستی با انجام آزمایش‌های پاتولوژیکی و نمونه‌برداری از بافت نوع آن را اعم از اینکه منگوله پوستی یا عارضه دیگری باشد، تشخیص داد و بعد با جواب پاتولوژی به مرکز مربوطه مراجعه نمود و بدون هیچ گونه عارضه یانگرانی آن رابرداشت.
لیزر فوتونا برای برداشت خالهای گوشی یا گوشت اضافی دردو سوزش ندارد و اغلب در جلسه اول یا دوم بطور کامل برداشته میشوند.

ازبین بردن خال‌های گوشتی یا منگوله‌های پوستی اگر سرطانی نباشند و مشکلی ایجاد نکنند ضرورتی ندارد مگر به قصد زیبایی.بنابراین جواب نمونه برداری برای شروع اقدامات لازم ضروریست.
برای از بین بردن خال‌ها گوشتی روش‌های متفاوتی وجود دارد.
لیزر
برش و جراحی سرپایی
کرایوتراپی
شیوه‌های خانگی
استفاده از کرم‌های مخصوص
که بی عارضه ترین روش، لیزر فوتونا میباشد.

درمان همانژیوم با لیزر فوتونا

همانژیوم ضایعه‌های پوستی است که ممکن است یکی دو هفته پس از تولد روی پوست نوزادان دیده می‌شود. جمع شدن رگ‌های خونی بسیار ظریف در کنار یکدیگر دلیل ایجاد همانژیوم است که به سرعت در طول ۶ تا ۹ ماه نخست زندگی رشد می‌کند. همانژیوم متداول‌ترین تومور نوزادان است و معمولاً اطراف سر و گردن به چشم می‌خورد. بعضی همانژیوم‌ها روی اندام‌های داخلی، مانند معده، کبد، روده یا کلیه ایجاد می‌شوند. تغییر رنگ پوست یکی از علائم بارز همانژیوم است که گاهی چند ماه پس از تولد از بین می‌رود، اما در اکثر مواقع ناپدید شدن آن سال‌ها زمان می‌برد. لیزردرمانی یکی از راههای درمان آن میباشد.

همانژیوم یک لکه مادرزادی به رنگ قرمز روشن یا تیره است که در لحظه تولد یا در هفته اول و دوم زندگی نوزاد روی پوست صورت دست یا سر او ظاهر می شود. ظاهر این لکه برآمده و لاستیکی شکل بوده و از رگ های خونی اضافه در پوست تشکیل شده است. همانژیوم (Hemangioma) نوعی از تومور است که بعد از مدتی متوقف شده و برخلاف تومورهای سرطانی اغلب محو می شود.
همانژیوم غیر سرطانی بوده و نهایتاً کوچک می شود اما در صورت ضرورت می توان لیزر فوتونا را برای درملن آن برگزید و اقدام به درمان آن کرد
همانژیوم از رگ های خونی اضافه ای که به صورت گروهی و توده ای جمع می شوند، به وجود آمده است. هنوز علت تجمع رگ ها و تشکیل همانژیوم مشخص نیست.
همانژیوم ممکن است در هر قسمتی از بدن ظاهر شود اما بیشترین احتمال بروز آن بر روی صورت، کف سر، قفسه سینه و پشت کمر فرد است. کودک مبتلا به همانژیوم (همانژیوم نوزادی) ممکن است نیازی به درمان نداشته و لکه پوستی به مرور زمان ناپدید خواهد شد ولی بسیاری افراد با لیزردرمانی و لیزر فوتونا به این درمان تسریع میبخشند. به عنوان مثال اگر کودکی در دوران نوزادی خود مبتلا به ضایعه پوستی همانژیوم شده باشد، احتمالا با رسیدن کودک به سن ۱۰ سالگی تنها اثر نامحسوسی از لکه باقی خواهد ماند. در صورتی که این ضایعه پوستی با دیدن، تنفس یا دیگر عملکردهای بدن تداخل داشته باشد، می توان به فکر درمان این عارضه پوستی بود.لیزر فوتونا با طول موج ان دی یگ ، برروی عروق و رگهای موجود در همانژیوم اثر کرده و موجب انسداد و محو شدن آنها میگردد. اغلب این درمان ماهانه و با تکرار در چندین ماه کامل میشود.

بعد از لیزرفوتونا، تا چند روز روی همانژیوم ممکن است تیره و خاکستری باشد که این امرکاملاطبیعی است و ماحصل فرایند نتیجه گیری میباشد. تعدادجلسات دقیق و روند بهبود توسط پزشک متخصص تعیین میگردد.

درمان (cherry angioma) چری آنژیوم یا انژیوم گیلاسی با لیزر فوتونا

یک نوع ضایعه پوستی که معمولا به اندازه یک سر سوزن و گاهی اوقات کمی بزرگ تر از آن به رنگ قرمز است، آنژیوم گیلاسی نام دارد. خبر خوب این است که این موارد کاملا خوش خیم و بی خطراند.
این رشد پوستی نشان دهنده مجموعه‌ای از رگ‌های خونی است و می‌تواند ظاهری قرمز مانند، آبی عمیق یا صورتی داشته باشد. نقطه های خونی رنگ ریز که هرجای بدن میتوانند باشند. این لکه‌ها زمانی پدیدار می‌شوند که رشد بی رویه رگ‌های خونی در یک ناحیه وجود داشته باشد. مردان و زنان در معرض ابتلا به آنژیوم گیلاسی هستند و می‌تواند به ژنتیک نیز ربط داشته باشد. بنابراین اگر پدر یا مادر شما مبتلا به این بیماری باشد ممکن است شما نیز به آن مبتلا شوید. در بیشتر افراد این موارد در اواخر بیست سالگی بروز می‌کند و ممکن است در طول زندگی با آن‌ها همراه باشد، خطری ندارند و درمان آن فقط جنبه زیبایی دارند.

درمان (cherry angioma) چری آنژیوم یا انژیوم گیلاسی با لیزر فوتونا

لیزر فوتونا باطول موج ان دی یگ قادر به درمان آنژیوم گیلاسی میباشد. شما می‌توانید از درمان‌های بدون درد فوتونا جهت درمان آنژیوم گیلاسی استفاده کنید. دستگاه لیزر فوتونا، اشعه ای را تولید می‌کند که رگ‌های خونی غیر طبیعی را تخریب می‌کند. فقط به خاطر داشته باشید که این روش ممکن است به تکرار جلسات لیزر احتیاج داشته باشد. آنژیوم گیلاسی حتی بعد از برداشته شدن با لیزر ممکن است دوباره برگردد. البته بهتر است زیاد نگران این موضوع نباشید زیرا آن‌ها بی خطرهستند.تشخیص انژیوم گیلاسی، تعداد جلسات لیزر توسط تیم متخصص هستیا تعیین میگردد.